7 עצות לבחירת מטפל אלטרנטיבי

7 עצות לבחירת מטפל אלטרנטיווי
פורסם בהארץ - 30/05/05

"המטפל חייב לשמש מודל לחיקוי למטופל"
מאת תומר קרן
הפופולריות של הטיפולים האלטרנטיוויים גואה ומספר המטפלים נוסק, אך התחום נותר פרוץ לכל, וגם תעודה על הקיר אינה מבטיחה דבר. איך לבחור איש מקצוע שיטפל בגוף ולא בכיס?

בשנים האחרונות מתרחשת בישראל מהפכה בתחום הבריאות האלטרנטיבית. מה שהיה פעם מקצוע שולי ושנוי במחלוקת, החל בשנים האחרונות להיות חלק מהממסד הרפואי, ואפילו קופות החולים הקימו באחרונה מחלקות מיוחדות לרפואה משלימה וטיפולים אלטרנטיוויים. בעיתונות ובאתרי האינטרנט ניתן לראות מדי חודש מאות מודעות חדשות של מטפלים ומורים רוחניים, שמציעות דרכים שונות ומשונות להגיע להארה ובריאות פיזית ונפשית: משיאצו ודיקור סיני, דרך עיסוי תאילנדי עם אבנים חמות מהודו ועד לחוקן כולל לגוף ולנשמה.הבעיה במקרים האלה היא כמובן הסינון - איך מבדילים בין אנשי המקצוע לשרלטנים? בין אלה שיעשו לנו טוב בגוף, לאלה שיעשו טוב בעיקר לכיס שלהם?
עומר בריגר, מטפלת בשיטת ההילינג החווייתי בקליניקה לרפואה משלימה "אינרסנס", אומרת כי "הרפואה המשלימה תחום שיש בו הרבה דעות ומעט מאוד מחקר. לכן חשוב להיות צרכן נבון ולהקשיב, ללמוד ולבחון כל מידע שמגיע אליכם. אל תקבלו על עצמכם שום דבר שעומד בניגוד לאמונות שלכם, כי אף אחד לא יודע מה טוב לכם יותר טוב מכם. אל תלכו כעיוורים אחרי אף אחד. מטפל טוב, לא יחסוך מכם את דעתו וגם לא יוטרד אם אתם בוחרים לחשוב אחרת".
1. ציפיות הדדיות.לפני שבוחרים מטפל, חשוב להחליט מהי מטרת הטיפול ומה אנחנו מקווים להשיג ממנו, וגם מהן הציפיות שלנו מהמטפל. כדאי לנסות לחשוב באיזו נישה של טיפול אלטרנטיווי אנחנו "מרגישים בבית", איזה טיפול אנחנו רוצים: עם מגע? בלי מגע? טיפול בתוספי תזונה? מסאז'? הילינג ותקשור? ואולי שיאצו? לכל אחת מהשיטות ישנם הדרך שלה, היתרונות שלה והחסרונות שלה, וכדאי להכיר אותם לפני שבוחרים.בריגר: "מטפל שמכניס אותך לקליניקה שלו, משכיב אותך על הגב ומתחיל לטפל - הוא מטפל לא מקצועי. ראשית, על המטפל לתשאל אתכם כדי להבין בדיוק מה הציפיות שלכם מהטיפול ובעקבות איזו בעיה או אירוע הגעתם אליו".
2. איך להגיע למטפל. יש המון דרכים להשיג שמות של מטפלים - החל בעיתונים מקומיים, דרך אתרי אינטרנט עמוסי מידע ושמות וכלה בהמלצות של חברים.בריגר אומרת כי "להגיע למטפל דרך חברים זו הדרך הכי טובה להוריד את השרלטנים, למרות שאני אישית מכירה כמה שרלטנים שהולך להם לא רע. קראו את המודעה, בדקו אילו כלים עומדים לרשותו כדי לטפל בכם, בררו עליו פרטים - האם הוא פירסם ספרים? האם הוא מלמד את הנושא? אם כן, היכן? אולי הוא מנהל פורום בנושא מסוים? כך אפשר לדעת שהוא לא חובבן".חנן בורובסקי, סמנכ"ל מכללת רידמן, אומר כי "המלצות הן העדות המהותית ביותר לאיכות הטיפול. עם קבלת המלצה מומלץ לברר אצל הממליץ מאיזו בעיה סבל ולוודא כי המטפל בקיא בתחום הרלוונטי. ההמלצה צריכה לכלול כמה פרמטרים - יחס, יכולת הקשבה ואמפתיה, הכרת הבעיה, ניסיון קודם בטיפול, ניקיון והיגיינה בסיסית בקליניקה, והחשוב מכל - הצלחת הטיפול לאורך זמן".
3. כמה לשלם. כל מטפל מציע סוג שונה של טיפול, וגם גובה עבורו סכום שונה. לפני שאתם בוחרים את המטפל ערכו סקר שוק קצר, בררו מהו המחיר הממוצע לטיפול ובדקו איפה המטפל שלכם נמצא ביחס לסטטיסטיקה שלכם.בריגר: "אם המחיר של המטפל שונה מאוד מהמחירים שביררתם - שאלו את עצמכם (או את המטפל) למה. יכול להיות שהטיפול שלו ארוך או קצר יותר, יכול להיות שהוא משתמש ביותר או פחות כלים ושיטות, יכול להיות שהוא יותר טוב, ויכול להיות שהוא פשוט חדש בתחום ואינו מכיר את סדרי הגודל של המחירים".
4. לימודים וניסיון. ברפואה המשלימה יש נישות רבות, ולא את כולן חייבים ללמוד במוסד מוכר עם תעודה. ובכל זאת, כדאי לוודא שהמטפל שבחרתם הוא בעל השכלה כלשהי בתחום - כלומר, למד את התחום שאתם מתעניינים בו או לחלופין למד במסגרת כללית ומקיפה.ד"ר ענת גרינשטיין, נטורופתית, אומרת כי "הדרך היחידה לנטרל את השרלטנים היא בהכרה של משרד הבריאות בתחום ובקביעת נהלים מסודרים, קרי מבחנים וקריטריונים להוצאת תעודות ומסמכים. עד שזה יקרה, חשוב לדעת שלרוב התחומים ברפואה משלימה יש איגודים מקצועיים שניתן לפנות אליהם ולקבל שמות של מטפלים שלמדו במוסדות מקצועיים".בורובסקי: "העדר מודעות בתחום מאפשרת למרכזי לימוד רבים להציע תעודת מטפל ללא דרישות סטאז' או היקף שעות ריאלי להכרת החומר באופן שיאפשר טיפול קליני.
5. המטפל כאדם. בתחום הרפואה המשלימה, בניגוד לרפואה הקונוונציונלית, המטפל מביא איתו את מי שהוא. לכן, במהלך השיחה כדאי לנסות להתרשם לא רק מהיכולות שלו כמטפל, אלא גם מהאפיונים שלו כאדם - האם באופן כללי הם מסתדרים עם האפיונים שלכם?בריגר: "אפשר לחלק את אופי השיחה הראשונה עם מטפלים ברפואה המשלימה לשניים - אלה שיספרו לך על עצמם ואלה שישאלו עליך. הרפואה המשלימה, כפי שאני מכירה אותה, מדברת על המטפל ככלי. אם הוא מדבר על עצמו באופן מוגזם - זה צריך להדליק נורה אדומה. הקשיבו לקולו של המטפל. האם הוא חביב, חברותי, סבלני? רפואה משלימה עוסקת באהבה לאנשים אחרים; חפשו את החיבה והחברות בקול שלו. אם הוא לא נשמע לבבי - בדקו אם דרך זו מתאימה לכם".לימור גלר, נטורופתית ומטפלת מוסמכת בשיאצו אורה-סומא (תראפיה בצבעים): "המטפל חייב ליישם בחייו את הגישה הטיפולית שלו ולשמש מודל לחיקוי למטופליו. נאטורופת למשל שיש לו הרגלי אכילה גרועים או שמעשן, לא בא בחשבון לפנות אליו לייעוץ תזונתי"
.6. מצב הקליניקה. אם אדם הוא תבנית נוף מולדתו, אז המטפל הוא תבנית הקליניקה שלו. מטפלים רבים מוצאים קשר ישיר בין ניקיון וסדר במרפאה לאיכות הטיפול.בורובסקי: "רבים מקשרים את הטיפול האלטרנטיווי עם זלזול בניקיון וסדר. ההפך הוא הנכון. האנרגיה, יכולת הריכוז והעיסוק בריפוי והחלמה צריכים להתקיים בסביבה נקייה, מסודרת והיגיינית כדי למנוע זיהומים, תקלות והיסח דעת של המטפל והמטופל. סדר - כמוהו כארגון וחשיבה שיטתית, והוא גם 'מראה' של המטפל".
7. מעקב. טיפול אלטרנטיווי לא מסתכם במפגש אחד, אלא בסדרה של כמה מפגשים עם מעקב צמוד, בהתאם לצרכים. לכן חשוב להיות עם היד על הדופק ולוודא שהטיפול אכן מביא לתוצאות חיוביות.גלר: "היזהרו ממטפלים המציעים לכם פתרון פשוט ומהיר לבעייתכם. מטפל טוב מטפל בשורש הבעיה, לא רק בסימפטומים. לפעמים הטיפול מצריך זמן ארוך, וחשוב לקחת את זה בחשבון גם בנושא התשלום".בריגר: "אל תניחו לדברים לקרות שלא לשביעות רצונכם.אם יצאתם מהטיפול עם כאב ראש לא מוסבר, כעס, דחף לבכות או כל תופעה אחרת שקשה לכם להסביר - סימן שקרה משהו בזמן הטיפול. יכול להיות גם שלא הרגשתם כלום במהלך הטיפול, אבל עדיין נעשתה עבודה. טווח ההשפעה של טיפול אנרגטי הוא כיומיים. בחנו בשימת לב יתרה את המצב של הגוף והרוח ביומיים הקרובים. היו כנים עם עצמכם והקשיבו לאינטואיציה - האם אתם מרגישים שהטיפול היה מועיל או מיותר?".

תגובה 1:

  1. אתר מבורך!!
    חבל שלא היה קיים לפני עשר שנים.
    חיזקו ואימצו. חשוב שהציבור ישים לב.

    השבמחק

אשמח לקבל תגובות והערות, תודה.