כך תדעו אם המטפל שלכם שרלטן

מתוך אתר YNET
רפואה משלימה: כך תדעו אם המטפל שלכם שרלטן
המטפל שלכם מבטיח ריפוי מוחלט, מוכר מוצרים שהוא רוקח בעצמו, דורש מכם להפסיק את הטיפול הקונבנציונלי וגובה תשלום מראש על טיפולים עתידיים? התרחקו ממנו בזריזות. הכירו את הדרכים למצוא מטפל ראוי
ד"ר עופר כספי
פורסם:
17.11.08, 01:27
טיפולי רפואה משלימה יכולים להינתן באחת משלוש מסגרות: ביחידות לרפואה משלימה/ משולבת (אינטגרטיבית) באחד מבתי החולים; באחת המרפאות לרפואה משלימה שפועלות ליד כל אחת מארבע קופות החולים; במסגרת פרטית אצל מטפל ברפואה משלימה או רופא שעוסק ברפואה משלימה/ משולבת.

אם אתם מעוניינים ברפואה משלימה, כדאי שתהיו מודעים לשתי העובדות הבאות:
‭.1‬ נכון להיום, הרפואה המשלימה בישראל לא מוסדרת בחוק. למטפלים אין רישיון והיא לא כלולה בסל הבריאות שמחויב על פי חוק ביטוח בריאות ממלכתי.

‭.2‬ גם אם מי שיטפל בכם הוא רופא בהשכלתו, זה לא אומר בהכרח שהטיפול אצלו עדיף על פני מי שאינו רופא בהשכלתו. הגורם העיקרי שמשפיע על איכות הטיפול הוא ההכשרה ולא ההשכלה.

על פי חוק יסוד חופש העיסוק, שהתקבל בכנסת ב‭,1992-‬ "כל אזרח או תושב של המדינה זכאי לעסוק בכל עיסוק, מקצוע או משלח יד‭,"‬ ובכלל זה רפואה משלימה. מכאן שבצד מטפלים מצוינים שפועלים בארץ, ייתכן שתפגשו או שיוצע לכם טיפול משלים או אלטרנטיבי על ידי מטפלים שאינם ראויים.
לא להסתפק בהמלצות בלבד (צילום: אינדקס אופן)

בחירה בחמישה צעדים
כדי לוודא שמי שמטפל בכם אכן ראוי מקצועית, אתית ואנושית מומלץ לפעול לפי סדר הפעולות הבא:

‭.1‬ אם הפנייה לרפואה המשלימה נעשית ביוזמתכם, התייעצו גם עם רופא אינטגרטיבי וגם עם הרופא שמטפל בכם – ספרו להם על כוונתכם להיעזר ברפואה המשלימה, שאלו אותם לדעתם על כך ועל המלצותיהם, בקשו מהם לפרט הסתייגויות כלשהן שייתכן שיש להם, דאגו לקבל מהם המלצות על מטפלים ראויים ולבסוף שאלו אותם אם הם מוכנים לשתף פעולה עם אותם מטפלים, ואם כן, כיצד (בטלפון, במייל‭.(‬ דאגו לקבל מהרופא שמטפל בכם מכתב הפניה מסודר, שמפרט את מצבכם הרפואי, את הטיפול שאתם מקבלים כעת ואת תוכנית המעקב והטיפול העתידית בכם.

‭.2‬ אם הפנייה לרפואה המשלימה נעשית ביוזמת הצוות הרפואי שמטפל בכם – הקפידו להבין מהי מטרת הטיפול המשלים שמוצע לכם, כיצד הוא יינתן, מהם יתרונותיו וחסרונותיו וכיצד הוא ישתלב במערך הטיפול הכוללני בכם, כעת ואחר כך. בקשו מהרופאים המלצות למטפלים ראויים, ודאו שהם מוכנים לשתף איתם פעולה ולבסוף קבלו מכתב הפניה מפורט.

‭.3‬ אם בכל זאת ברצונכם לבחור במטפלים בקהילה, חשוב שתקפידו על כך שבחירת המטפל תיעשה על פי כללי הצרכנות הנבונה ולא סתם כי 'השכנה המליצה‭.'‬ אחרי שקיבלתם כמה שמות של מטפלים, התחילו בהליך בדיקתם. אפשר להיעזר באינטרנט כדי ללמוד על הרקע המקצועי והניסיון הקליני שיש להם, אך היזהרו מאחר שהמידע באינטרנט לא מייצג בהכרח את האמת, כל האמת ורק את האמת. בדקו גם באתרי האיגודים המקצועיים, כמו בפנקס המטפלים הארצי של הלשכה למקצועות בריאות משלימים, שמייצג הסדרה עצמית (לא של המדינה) של ארגוני המטפלים השונים. תוכלו גם להיעזר בפורומים באינטרנט ובחולים אחרים. לדוגמה, האגודה למלחמה בסרטן מפעילה פורום רפואה משלימה שמאפשר שאלות ותשובות.

‭.4‬ זכרו שפופולריות היא לא ערובה לאיכות. לכן, אחרי סינון ראשוני, טלפנו לכל אחד מהמטפלים שבחרתם ושאלו את חמש השאלות הבאות, עוד בטרם תיפגשו:

א. באילו סוגים של רפואה משלימה אתה עוסק?

ב. היכן למדת? האם השתלמת מאז שסיימת את הלימודים? אם כן, היכן ובמה?

ג. האם יש לך ניסיון בטיפול בחולים דומים לי? אם כן, מהו?

ד. האם אתה עובד בשיתוף פעולה עם הרופאים, או שעלי להפסיק את הטיפול הקונבנציונלי?

ה. אם אטופל אצלך, כיצד ייראה הטיפול, מהם סיכויי הצלחתו, האם יש בו סכנה, וכמה זה עולה?

פסלו מטפלים שלא למדו במסגרות מוכרות, שלא השתלמו, שאין להם ניסיון בטיפול במחלה שממנה אתם סובלים, שלא עובדים במשולב עם רופאים קונבנציונליים ודורשים מכם להפסיק את הטיפול השמרני. כמו כן אל תטופלו אצל מטפל שלא מבוטח בביטוח אחריות/רשלנות מקצועית. אם המטפל לא מבוטח, ייתכן שהוא לא עומד בתנאי הסף לרכישת הפוליסה, או שנפח הפעילות במרפאתו קטן.

‭.5‬ בפגישה הראשונה עם המטפל הראו לו את המכתב מהרופא שמטפל בכם ודאגו לשאול כמה שיותר שאלות שיסייעו לכם להבין את הליך הטיפול, ובמיוחד מהי האבחנה שלו, מהם יעדי הטיפול, מהי התוכנית הטיפולית, בתוך כמה זמן צפוי
שיפור, מה קורה במקרה של החמרה וכמה זמן יש להתמיד בטיפול.

אם אתם מקבלים ממנו המלצה לטיפול שצריך ליטול דרך הפה (צמחי מרפא, תוספי תזונה, ויטמינים וכדומה‭,(‬ בקשו פירוט מדויק של החומרים כולל מינון, צורת הכנה ודרך מתן (מיצוי אלכוהול, זריקה, עירוי‭.(‬ זכרו, על פי החוק בישראל כל עירוי תוך ורידי, גם של תוסף תזונה, נחשב לתרופה וחייב באישור משרד הבריאות ובמתן בהוראת רופא בלבד. בתום המפגש הקפידו לקבל מכתב רפואי מסודר שכולל את שם המטפל ואת דרכי התקשורת איתו, ושמפרט את הטיפול בכם באופן שיאפשר תקשורת עם הצוות הרפואי.

המטפל שממנו כדאי לברוח
איך תוכלו לזהות שרלטנים ומטפלים שאינם ראויים? לפניכם חמישה תמרורים שצריכים להדליק אצלכם אור אדום:

‭.1‬ היזהרו ממטפלים שמבטיחים הרים וגבעות ומכאלה שמציעים ריפוי מוחלט, במיוחד אם הדבר קשור ברכישת מוצר שהם מוכרים או מכינים. במאבק במחלות קשות אין קסמים או קיצורי דרך קלים.

‭.2‬ הימנעו ממטפלים שדורשים מכם להפסיק את הטיפול הקונבנציונלי בטענה שהוא מונע מהטיפול הטבעי להבריא אתכם. זכרו, רפואה אלטרנטיבית לא יכולה לרפא מחלות קשות כשהיא ניתנת לבדה.

‭.3‬ ברפואה אין סודות. אם המטפל בכם לא מוכן לגלות בפרוטרוט מה יש בפורמולה הצמחית שנרשמה עבורכם בתירוץ של 'פטנט' או מכל מניע אחר – עברו למטפל אחר.

‭.4‬ התרחקו ממטפלים שגובים סכום כסף גדול ומראש עבור סדרה של טיפולים עתידיים. ייתכן שלא תיהנו מהטיפול המשלים או שמצבכם ישתנה. לכן אל תתחייבו באופן שיגרום לכם קושי להפסיק את הטיפול.

‭.5‬ ולבסוף, חשבו פעמיים לפני שתחליטו להיות מטופלים אצל מטפל שהוא מומחה גם בשיטה כזו וגם בשיטה כזו וגם וגם וגם‭...‬ מטפל כזה הוא בדרך כלל לא מומחה בשום שיטה. בחרו מטפלים שתורתם אומנותם. כאלה שהוכיחו התמקצעות ומצוינות לאורך שנים בתחום עיקרי.

הכותב הוא מומחה לרפואה פנימית ולרפואה משלימה, מנהל היחידה לרפואה משלימה במרכז דוידוף בבית החולים בילינסון

תגובה 1:

אשמח לקבל תגובות והערות, תודה.